DÜNYA TÜTÜNE HAYIR GÜNÜ | Wellpoint

DÜNYA TÜTÜNE HAYIR GÜNÜ

Tütün, alkol ve uyuşturucu gibi zararlı maddelerin kullanımı gün geçtikçe artıyor, zararlı maddeye başlama yaşı da giderek düşüyor. Bağımlılık öncelikle kişinin, ardından ailenin ve toplumun psikolojik, sosyolojik ve ekonomik yapısına çok ciddi zarar veriyor.

Sigara En Yaygın Bağımlılık

Dünyada 1 milyar 300 milyon kişi sigara içiyor. Yeşilay’ın verilerine göre yılda 6 milyon kişi tütün tüketiminden dolayı hayatını kaybediyor. Sigaranın zararları konusunda farkındalık çok yüksek. Fakat sigara nasıl bırakılacak? Dünya Tütüne Hayır Günü’nde bu beter alışkanlığı siz veya sevdikleriniz nasıl bırakabilir? İşte bu bültenimizi buna ayırdık.

Başarısı Kanıtlanmış Sigarayı Bırakma Yöntemleri

1. Nikotin Replasman Tedavisi (NRT)

Sigaradaki nikotin, fiziksel bağımlılık yaratır. Bu yüzden sigarayı bırakma döneminde nikotin eksikliğinden kaynaklı, rahatsız edici yoksunluk belirtileri ortaya çıkar. Nikotin replasman tedavisi, sigaradaki diğer zararlı maddeleri almadan nikotin açlığını doyurur. Bu yöntemde nikotin bantları, nikotin sakızları, nikotin pastilleri kullanılmaktadır. Yapılan çalışmalar, NRT’nin yüksek nikotin bağımlılığı olan hastaların sigarayı bırakma olasılıklarını 2 kat artırdığını göstermektedir.

Yüksek nikotin bağımlılığının belirtileri;

  • Günde 1 paketten fazla sigara içmek,
  • Uyandıktan sonra ilk 5 dakika içerisinde sigara içmek,
  • Hastayken bile sigara içmek,
  • Uykudan sigara içmek için uyanmak

2. Reçeteli İlaçlar

Yüksek nikotin bağımlılığı olan hastalar için alternatif bir diğer yöntem ise, sigarayı bırakma ilaçlarıdır. Bupropion ve Varenecline etken maddelerine sahip ilaçlar sigarayı bırakmaya yardımcı olur. Bu ilaçlar, sigaradan aldığınız zevki ve yoksunluk hissini azaltır. Hangi ilacın size uygun olduğunu öğrenmek için 171 Sigarayı Bırakma Hattı’nı arayabilir veya 182 Merkezi Hastane Randevu Sistemi’ni arayarak Sigarayı Bırakma Kliniklerinden randevu alabilirsiniz.

3. Diğer Yöntemler

  • Azaltarak bırakma; yoksunluk sendromuyla başa çıkmak için denenen bir yöntemdir. Gün geçtikçe daha az sigara içmek şeklinde planlansa da oldukça zorlu ve başarıya ulaşma şansı düşük bir yöntemdir.
  • Aniden bırakma; yoksunluk sendromuyla savaşma şeklindedir. Başarı oranının düşük olduğu bilinmektedir.
  • Elektronik sigara; son dönemin popüler sigarayı bırakma ürünlerindendir. Uzun dönem etkileri bilinmediği için FDA (Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi) tarafından onaylanmamış olsa da NHS (İngiltere Ulusal Sağlık Dairesi) sigaradan daha az sağlığa zararlı olduğu belirtilmekte ve sigara yerine kullanılması önerilmektedir. Ülkemizde satışı yasak olduğu için bu ürünlere yasal yollarla ulaşmak ve kullanmak mümkün değildir.
  • Hipnoz ve akupunktur ile sigarayı bırakma; yönteminin etkili olduğuna dair herhangi kanıt maalesef mevcut değildir.

Sigarayı Bırakma Haritası

1. Sigarayı bırakma kararını verin ve plan yapın.

  • Sigarayı bırakma yöntemlerini okudunuz. Hangi yöntemle sigarayı bırakmanın sizin için kolay olacağını düşünüyorsanız o yöntemi deneyin.
  • Her gün içtiğiniz sigara paketinin üzerinde yazan numarayı arayın ve sizin için en uygun yöntemin hangisi olduğuna karar vermede uzmanların yardımını alın.
  • Sigarayı bırakmak gerçekten zordur. İlaç veya diğer yöntemlerden herhangi birini kullanmadan sigarayı bırakmaya çalışanların sadece %4-7’si başarılı olmaktadır.

2. Sigaraya veda edeceğiniz güne hazırlanın.

  • Veda gününüzü belirleyin ve ailenize ve arkadaşlarınıza veda gününüzü söyleyin.
  • Evdeki, işteki, arabadaki tüm sigaralardan ve küllüklerden kurtulun.
  • Sigarayı bıraktıktan sonra ağız alışkanlığınızı kontrol etmenizi sağlayacak şekersiz sakız, kürdan vb. gibi yardımcılar edinin.
  • “Hayır, sigara kullanmıyorum!” demeye alışın.
  • Sigara içen yakınlarınıza bu süreçte çevrenizde sigara içmemesini tembihleyin.
  • İlaç tedavisiyle bırakacaksanız günlük dozunuzu almayı unutmayın.

3. Veda gününde aldığınız kararları uygulayın.

Sigara çok güçlü bir bağımlılıktır. “Kahve içme, işte mola verme, yemek sonrası’’ gibi zaman dilimleri sigarayla ilişkilendirilir ve sigara içme isteğinizi tetikler.

  • Veda gününde asla sigara içmeyin. (Evet, bir nefesçik bile!)
  • Meşguliyet yaratın. Yürüyüş, egzersiz gibi dikkatinizi dağıtacak başka aktiviteler bulun.
  • Bol bol su için ve sıvı tüketin.
  • Sigara içme isteğinizi artıracak durumlardan kaçının.
  • Sigara içenlerle aynı yerde bulunmayın.
  • Alkol alımını azaltın, hatta tamamen kesin.
  • Sigaralı yaşamınızdaki rutinleri değiştirin.

4. Canınız aşırı derecede sigara içmek istese bile vazgeçmeyin.

  • Dayanın. 10 dakika yeterli. Yetmezse biraz daha dayanın.
  • Derin nefes alın. Gözlerinizi kapatın ve temiz havanın tadını çıkarın. Her nefeste ciğerlerinizin nasıl temizlendiğini hayal edin.
  • Sigarayı unutturacak aktivelere yönelin.

 

Hadi gelin bu Dünya Tütüne Hayır Günü’nde kendiniz ve sevdikleriniz için sigarayı bırakın.